Ensam hemma...

Körde E till flyget tidigt på morgonen idag. Allting känns så tungt. Vet inte riktigt hur jag ska agera eller reagera. Har jag tagit fel beslut? Tiden får utvisa. Känner mig grymt förvirrad. Försöker så gott de går att reda ut tankarna. Dom är så djäkla trasliga just nu.

Har varit och handlat i veckan. Nya bestik, osthyvel och en ny kökslampa. Den senare köpte jag idag på MIO, men den är inte lika snygg som din E. Byt till en längre kabel på den och Hände upp. Har varit upp på vinden och letat fram vinter kläderna. Börjar att behövas nu. Har skrivit ut bilder och ramat in. Hänt upp tavlan på vägen. Jag har även varit och handlat. Betalat räkningarna har man också gjort. Måste hålla mig sysselsatt så att man slipper tankarna för en stund.

Jobbar i Svappavara just nu. Det är rep-stopp där så jag byter ut rör. Blir nog att jobba hela helgen. Känns så där nu. Den här dagen var så sjukt lång men det kanske blir bättre. Förhoppningsvis..

Sköt om er där ute.  /K




Snön har kommit till byn

Tjenixen på er.
Började jobba i måndags efter att ha varit sjukskriven förra veckan. Tummen blir bara bättre men saknar dock lite känsel i den och styrka. I veckan har jag dragit nya rostfria rör på det stora företaget här i byn. Ett tungt och mycket skitigt arbete. Men jag måste erkänna att det är rätt så trevligt ändå. För att man skapar nånting och så har jag ansvar själv över projektet och kan styra lite hur jag vill ha det.
 
Valet... Måste ju kanske ta upp det...
Har funderat mycket på det. Är grymt förvånad över att så många människor har röstat på alliansen och dessutom på sverige demokraterna. Vart är världen på väg. Men ska man se det positivt så kanske vänsterkanten vaknar upp lite och börjar skärpa sig. Dom har gjort bort sig ganska mycket de senaste åren. Om man tänker på katastrofen i T och alla fastighets affärer, där dom har roffat åt sig så mycket dom kunnat. En bra grej är ju att miljöpartiet går framåt lite. Känns skönt att dom är kvar. Det känns som om dom behövs.

Är riktigt nöjd med mig själv. Har kommit i gång ordentligt med träningen. Man måste vara vältränad tills skidsäsongen börjar annars så skadar man sig.

I morgon efter jobbet ska jag försöka att köra till Björkis för att hämta E´s grejjor. Hon slutar där på Lördag, men då är jag ju i Ume´. Tänkte köra ditt redan idag men det snöade helt otroligt mycket och jag har riktigt dåliga sommardäck. Så jag ville inte chansa. Kanske är det bättre i morgon.

Jo vist läste ni rätt. Det snöar här i Kiruna. Började igår att snöa. Det singlade ner lappvantar. Kunde tyvärr inte ta en bild för jag var på jobbet. Fotade lite när jag kom hem. Det första är i från igår och det andra är från idag.
 

                                                 
            
 

200609

Hejsan hejsan.
Fortfarande sjukskriven. Tänkte försöka att börja jobba på Måndag. Tummen blir bara bättre dag för dag. Har lite ont i den och jag kan inte böja ihop den helt och hållet än, men det går framåt.
Var på en utbildning i Onsdags som handlade om oljesystem i tung industri. Väldigt intressant faktiskt. Vi hade en grymt bra före läsare som hade jobbat som kemi ingenjör i över 25år. Han hade en heldel att berätta om oljebolagen..
Annars så försöker jag att få lite rättsida på vad jag ska göra med mitt liv och min erbjudanden jag fått.
Blev bjuden på middag igår. Grymt gott med tacos och en öl. Middagen var hos B o A + att min gamle far också del tog. Vi hade en mycket trevlig och givande samtal om arbete. 
Fick min fotoskrivare igår. En mycket fin sak som levererar grymt fina bilder. Det blev en PIXMA iP5200.
Bilderna här nedanför är ett litet projekt jag håller på med. 

Tjenixen på er. 



     
           


20060912 - 21:37

Idag har jag varit och tränat. Åkt till firman och skrivit en olycksrapport och blivit erbjuden en ny arbetsuppgift.
Senare var jag på Fors o fjäll. Drack kaffe och hjälpte till lite i butiken.
Halv fem ringde mor. Var och tittade ut ett nytt möbeltyg till en fåtöjl från 60- talet som E har hittat.
Har bokat en flygbiljet turoretur till Ume den23sep. Bara 850spänn, sjukt billigt. Ska se Mustasch med skid-polarna och börja planera seriöst för en kanada resa. Blir nog 5-6 veckor jan-feb 2007.

Imorgon ska jag på någon sorts utblidning.. 

Fick oxå veta på firman att min arbetskamrat som jag jobbade jour med i helgen har sagt upp sig.

En ganska händelserik dag må jag säga.. 

Slut kom.... Klar slut...

20060911 - 23:27

Såg precis filmen "Eternal sunshine of the spotless mind". Vilken otroligt bra film. Den bästa film jag sett på länge. Känns nästan som om jag inte kommer att vilja se nån fler film i mitt liv. Blev riktigt berörd. Jag trodde inte att Jim Carry kunde var så seriös och bra.. Ett het tips till alla som inte sett den än. SE DEN NU!
Tack syster yster för att tipsade mig om den..


Vad har jag pysslat på med en sådan dag som denna...
Jag tyvärr inte kunnat jobba på grund utav att min tumme inte är så okej.. den har blivit lite bättre, men det är nog svårt att jobba med den när den är så stel och stor. Annars så har jag varit till Metalls kontor och kollat upp vad det finns för avtal om jourverkasamhet. Det visade sig att det inte finns något avtal. Arbetarna själva ska först ta ett möte med varandra och bestämma vad man vill ha i ersättning. Sen tar man ett möte med arbetsledningen och framför sina krav. Om man inte kommer överens så har man helt enkelt inte nån jourverksamhet. Jag fick också veta att det heter jour när man är på jobbet och väntar på att bli utringd, ungefär som brandmän. Medans det heter beredskap när man är hemma och väntar på att bli utringd. Kollade också vad vissa andra firmor har för ersättnig. En annan firma låg på ca.209kr per vardag och ca 520 per helgdag. Då kan jag informera att vi ligger på 100kr per vardag och 250kr per helgdag.
Senare på dagen var jag till Fors och fjäll. Där tog jag lunch med ägaren.

Lite segt att vara ofriviligt ledig.. hmm måste komma på nått att göra imorgon.
 
Jo, jag har ju skaffat lite ny musik idag. Typ, P J Harvey, Mando diaos nya, Audio slaves nya, Twopointeight, General knas nya och Hellacopters nya.

Vad kul att nån har hittat min lilla blogg. Hej på er.

God natt på er.

Sagan om tummen

Lördagkväll. Jag och Hansi är ute på jour jobb. Hittills har vi jobbat i nio timmar. Klockan har precis passerat åtta när det händer. Jag får en kalkmatare som väger lätt över 40kg på tummen..
Vad gör vi då där, kan man ju fråga sig. Jo det är ju så här att firman vi jobbar åt verkar inte bara pyssla med det namnet säger att vi gör utan vi gör allt annat också. Som i detta fall så demonterade vi cellmatare (kalkmatare) rengjorde och monterade ihop.
Vad gör dom här kalkmatarna?
Dom matar kalk till rökgasreningen så att inte det stora företaget här i Kiruna inte åker i finkan för miljöförstörning.
Vilket betyder att det är riktigt bråttom att dom blir fixade och att det är det mest miljöfarliga stället på hela det stora företaget som finns..
Får vi veta det?
NEPP.... Det kröp fram efter vi gjort jobbet..... Helt sjukt..

Tummen

Jour - 20060910

Då var ännu en jourvecka slut. En mycket händelserik vecka måste jag säga.
Folk som inte dyker upp när dom ska. Jobb som är mycket mycket farligt för sin personliga hälsa. Plus en liten olycka.. Trist när man är utbytbar. Ibland verkar det som om man inte är mycket värd med tanke på vad man får göra. Ingen som varnar en innan jobbet är klart..

Måste kolla upp vilka avtal som gäller för jour med facket. Känns som jag är lite för billig.. hmm. Inte bra det här..

Välkommen. Tack ska jag ha..

Jaha. Nu är jag oxå en sån där bloggare.
Tanken med den här bloggen är att jag ska försöka att hålla er läsare uppdaterade om vad som händer i mitt lilla liv.

Lägg gärna in några kommentarer, frågor eller bara skicka en hälsning.

over änd ut..