Ensam helg

Snart har jag bott här i tre veckor. Det här blir första helgen som jag kommer att tillbringa ensam sen jag kom hit. Har lite planer som jag ska försöka att genom föra. Har hittat en vandringsled som jag ska gå imorgon (lördag). Den heter Tavelsjöleden. Kommer att bli okej tror jag. Har redan tänkt ut vad jag ska ha för matsäck med mig.
Har varit lite småt uttråkad och rastlös idag.. Har nog för mycket tankar i huvudet som springer omkring. Ska bli riktigt skönt att komma igång och jobba. Får förhoppningsvis svar om 2 veckor hur det går med jobben jag sökt.
Lägger ut ett foto på huset vi bor i. Det är huset nästan mitt i bilden med en liten vit skylt på gaveln.

Hemma

Fin sängen

Lovade tidigare att jag skulle lägga upp ett foto av mitt rum så här kommer det. Skulle behöva nåt på vägen.. Har bara inte kommit på vad.

Mitt rum

Onsdag.

Bra läge.
Jag har kommit fram till att jag bor på rätt ställe. Jag bor helt enkelt mycket närmare den "riktiga" världen.
Fick veta att en vän från Gränsen var i närheten, så det blev en fika på stan med hela tre stycken från min säsongartid. Sjukt roligt att prata skvaller. För det är ju de man gör. Först lite uppdateringar vart alla är i sina liv och sen till skvallret. Vilka som ska ha barn. Vilka som har gjort slut o blivit tillsammans osv.. Så nu är man totalt uppdaterad.
Till middag idag gjorde jag en otroligt god kycklinglasagne med mozzarella medans E o J var och hämtade ett mycket fint soffbord. Receptet och bild på bordet kan ni finna på E´s blogg: 
http://endastmin.blogg.se 

Imorgon har jag lovat att försöka mig på Afro Power Dance! Får se hur det går. Har hört från säkra källor att det ska vara riktigt roligt. Hmm.. Det åter står att se..
 


Snabbt beslut

Igår vid elva tiden msnade en kompis och sa att han har skaffat bil & släp. Så klockan ett satt jag i bilen på väg ner till IKEA i Sundsvall. När vi kom ner så var klockan redan vid halv fem. Har nog aldrig gjort ett IKEA besök så snabbt någongång. Ändå så var vi sist ut från varuhuset, som stängde 8!
Min kära mor ville ge mig en säng, så det blev en jätte fin 160cm säng med en otroligt fin bäddmadrass till. Tack så jätte mycket, mamma!
Jag köpte en tvbänk modell Stockholm och lite sängkläder plus lite diverse grejor. Hade nog hittat mer om man fått gå i lugn o ro. Nu så blev det lite bråttomt i slutet, så man fick skippa vissa avdelningar. Trist, men det är väl inte sista gången man är ditt..
Äntligen har jag ett riktigt rum med skrivbord o säng. Ska bli spännande att prov sova sängen inatt.
På vägen hem från Sundsvall spöregnade det nästan hela vägen. Tog sin lilla tid. Vi kom fram hit till Umeå vid halv tolv!

Tog en liten sovis imorse. Kunde nämligen inte sova inatt. Vände o vred mig hela natten och det regnade otroligt mycket på fönsterbläcket. Väldigt störande..
Har skruvat ihop allt idag. Har även möblerat om i mitt rum. Ska försöka lägga in nåt foto här framöver. Har ett super fint hem just nu. Trivs väldigt bra.

Jesus

2 veckor

Nu har jag bott här i Umeå i hela två veckor. Då kan man ju lätt undra vad jag har lärt mig under dom här intesiva veckorna som jag har varit här. Så här kommer en liten lista som jag hittat i en tidning som jag fått (Nyistan).

Lite fakta om Umeå...

Invånare: 111000
Medelålder: 37 år
Yta: 2317 kvadratkilometer
Antal hushåll: 53037
Antal företag i kommunen: 11000
Antal studenter: 29000
Antal soltimmar: 1800 timmar per år

Visste du att...

...Umeå blev stad 1622
...det finns cirka 3000 björkar i Umeå
...den genomsnittliga nederbörden är 668 mm per år
...Umeå har 180 kilometer cykelvägar
...Umeå har totalt 160 kilometer motionsspår
...89 olika nationaliteter med fler än 10 personer representerade i Umeå
...cirka 9000 av invånarna i Umeå är födda utomlands


Hoppas ni blev lite klokare. Det blev i alla fall jag ;-)

Ume

Fyndat.

I veckan kom min skrivbordslampa som jag vann på tradera. Fick betala 300 spänn, men den var värd det. I helgen var jag och hämtade skrivbordet jag hittat på blocket. Betalade 150 kronor för det och det var ett super pris. Är grymt nöjd med mina inköp. Lägger ut lite bilder oxå. Lägg märke till min hemska tapet som ska vara nån sorts terracota färg men i dagsljus så är den nästan rosa.




Idag

Har anmält mig till en grundkurs i fotografi på Medborgarskolan. Den börjar 3 september och är nio mådagskvällar. Är sjukt peppad.
Ikväll drar jag till Skellefteå. Ska vara o hämta skrivbordet jag köpt i Jörn imorgon(lördag). Lånar min fars bil så jag måste köra det hit till Umeå o lämna bordet och sen köra tillbaka samma dag. Men det ska faktiskt bli lite skönt att sitta o köra lite bil. Speciellt en som troligtvis inte kommer att rasa ihop innan man kommer fram.. hmm. Kan tycka att det är rätt så skönt. På kvällen så ska jag spöa M i gitarr..
 
En trevlig helg på er för det har jag tänkt ha. tjingeling!

kamera

Igår

Äntligen! Nu har jag såldt bilfan. Känns otroligt skönt att inte behöva oroa sig för den mer.
Igår fick jag även ett mail om jobbet jag sökt. Det stog att dom kommer att meddela mig om jag fått jobbet eller ej vecka 38, alltså näst sista veckan i september.. Segt att behöva vänta så länge men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge som dom som vet säger...

Bilfan

Bilden är från förra hösten i Kiruna när första snön kom

Hört på stan.

- "Vet ni att det är bara 4 månader kvar till julafton imorgon"...!


K-B Jonssons jul
(obs! Bilden är lånad.)

Ådin!

Jaha.. Nu har dom höjt bilförsäkringen igen för mig. Tyckte att jag lyckats få tag i en rätt så billig försäkring när jag skaffade Ådin. Den gick på cirka 3600 och är en delförsäkring. Men nu med den nya regeringen, steg den ända upp till över 6 tusen!! Och nu idag fick jag ett nytt försäkringsbesked som utfärdas på grud av adressändring. Nu ligger den "bara" på Sjutusentvåhundra per år! Och då är det inte ens en helförsäkring....
Men det är ju tur att jag lyckats sälja bilen. Ska skriva på ägarbytet på Torsdag. Fasen vad skönt. Kommer att kännas som att ta av sig en 35kg ryggsäck som man haft på sig i en månad.

Audi

Bilden på min bil är från när jag flyttade. Den är tagen precis innan bilfan började krångla, strax innan Arvidsjaur. Jag tog ju mig iallafall nästan till Umeå. Hade bara 2 mil kvar....

Ny inflyttad = Nytt liv

Nu har jag börjat mitt nya liv. Igår så var jag och sprang innan frukosten. Det var tredjegången sen jag flyttade hit. Känns bra att ha kommit igång. Var även och köpte ett årskort på ett gym här i stan och på kvällen var jag o E iväg på ute gympa. Här ska tränas. Har lite träningsvärk, så det känns ju att man inte har varit allt för aktiv i sommar men om en månad eller två så borde man vara i ganska bra form.
Håller även på med att försöka bredda min repertoar i köket. Gjorde crêpes med champinjon och skinkstuvning idag för första gången sen gymnasiet. Dom blev helt okej. Ska försöka att göra en kycklinglasagne med mozzarella här någon dag. Låter ju hur gott som helst.
Till helgen ska jag vara o hämta ett super fint skrivbord i Jörn. Det bästa är att jag bara behöver betala 150 kronor för det.
Har bott här i Umeå nu i en hel vecka och det känns jätte bra. Skönt med nått nytt o fräscht.

Parkmys

Innan avfärden norrut skulle bli av så var jag och fikade med min bäste vän, systeryster och sötgröten. Efter att kaffet var uppdrucket tog vi och satte oss i en trevlig park . Får nästan tårar i ögonen när jag ser på bilderna av min systerson. Han måste ju vara den sötaste i världen... Eller är jag för partisk kanske, men det skiter jag i ;-)

       




Turister

Jag o M försökte vara som riktiga turister en dag när vi besökte Göteborg. Därför så köpte vi varsit göteborgspass och satte igång. 
Men först en kaffe på fröken Olsson´s. Där planerade vi och la upp ruten. Den började med ett besök på Universeum. Efter det besökte vi världskulturmuseet och Röhsska museet. Sen var det dags för paddanbåtarna, men till vår stora besvikelse var det en helt otroligt lång kö till dom. Så istället tog vi tillfället att åka en riktigt gammal spårvagn istället. Vi avslutade hela dan med ett besök på Liseberg. En mycket trevlig dag om än den blev lång och man fick värk i fötterna.



            

     

Göteborg

Väl tillbaka i Göteborg så passade jag på att hälsa på min syster och hennes lilla familj. Mycket roligt att äntligen få träffa min systerson. Världens sötaste och mysigaste systerson, måste jag tillägga.  

         


Köpenhamn

Under semestern tog jag och M en tripp till Köpenhamn för att hälsa på vår vän T som är bosatt där. Vi har inte träffat varandra på ett år så det fanns otroligt mycket att prata om. Men vi hann även med att se vad Köpenhamn har att erbjuda i dryckesväg :-D T bor väldigt centralt och otroligt fint. Första bilden visar huset han bor i. Han bor på fjärde våningen i en 225kvm stor lägenhet! Andra bilden visar det man ser när man kliver ut från porten på det huset. Den tredje visa T som guidar oss o M som verkligen försöker lyssna på T när han berättar om staden.




         

Resor

Hej. Nu blev det så där länge i mellan inläggen. Tråkigt.
Efter att ha besökt Skellefte så blev det att dra söder ut. Jag o M tog ett beslut om att ge oss ut i världen. Siktet var inställt på Göteborg och Köpenhamn. Men först så tog vi en fika hos M´s mormor i Jörn. Innan tåget kom visade M att han kan vara en staty.